onsdag 14 oktober 2015

Avslutningsuppgift Judendomen

Avslutningsuppgift judendomen:
Mitt liv som judinna


Om jag skulle vara judinna i en vecka tror jag att skulle det påverka mitt liv ganska mycket. Jag kommer då inte få äta tex fläskött. Varje lördag skulle jag ha sabbat och skulle behövt gå till synagogan regelbundet. Jag skulle då inte få lika mycket fritid som jag har nu. Någonting som är väldigt viktig om man är judinna och jude är att man måste följa 10 Guds budord. Jag tror att följa de 10 budorden är det som kommer påverka mitt liv mest. För i mitt liv som inte judinna följer jag inte några speciella regler och lagar om hur mitt liv ska vara. Jag måste också börja tro på Gud, Jahve. Det är också en sak som skulle påverka mitt liv ganska mycket. Jag har aldrig i mitt liv trott på nån Gud eller liknande. Om jag skulle vara en judinna skulle släkten och familjen mer betydelse än vad den har nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar