fredag 4 december 2015

Vad är kemi? s. 13

Minns du?

  1. Ge tre exempel på kemiska ämnen i naturen.
Tre exempel är syre, vatten och olika salter.

2. Beskriv en tennsoldat.
  1. Den kan smälta och stelna.
  2. Man värmer upp tenn nog varm så att den smälter. Sedan häller man ner tennet i en fom och låter den stelna.

3. Hur kan socker förändras?
Socker kan lösas upp men det försvinner aldrig även om det ser ut så när man häller det i vatten.

4. Ge exempel på fem saker som inte får hällas ut i vasken.
Sand, fett (matolja), lim, lack och färg är fem exempel på saker som inte får hällas ut i vasken.

5. Hur ser faraosymbolen för explosiv ut?
Det är en bomb som sprängs.

6. Ge tre exempel på vardera: A) rena ämnen & B) blandningar.
  1. Dest-vatten, koksalt och socker är rena ämnen.
  2. Müsli, kaffe och läsk är blandningar.

7. Vad innebär A) dekantering B) destillation & C) kromatograf.
  1. Dekantering har jag beskrivit vad det innebär i ett annat inlägg på mig blogg.
  2. Det är när man kan rena tex saltvattnet. Då kokar man saltvattnet och sedan kyla ångan. Saltet bli då kvar i kolven.
  3. Men hjälp av den metoden skiljer man färgade ämnen i en lösning. 

8.  Vilken metod använder du för att A) rena saltvatten B) sila bort fasta ämnen C) skilja färgade ämnen i en lösning.
  1. Då använder man metoden destillation.
  2. Då använder man metoden filtering.
  3. Då använder man metoden kromatografi.

9. Vilket kemisk namn har koksalt?
Det kemiska namnet för salt är ”natriumklorid”.

10. Ange en typisk egenskap för koksalt.

Koksalt är lättlösligt i  vatten.


Förstår du?

  1. Vad visar att ämnen kan förändras men inte försvinna?
När ämnen byter form förändras de. Ämnen kan vara tre olika former, fast, flytande och gasform.
Ett bra exempel är när man eldar i en öppen spis. Man säger att veden försvinner med det stämmer inte, istället förvandlas den till gaser och aska. Då har det skett en kemiska reaktion. 

2. Hur arbetar man på ett undersökande sätt i kemi?
Detta är en bra arbetsmetod:
  • Sätt dig noga in problemen och förstå vad det handlar om.
  • Ta hjälp av det du redan vet och dra en hypotes. 
  • Försök ta reda på om din hypotes stämmer, tex en undersökning.
  • Anteckna varje resultat för att underlätta arbetet. Ta hjälp av de olika sinnena(hörsel, syn, lukt, känsel mm.)
  • Dra en slutsats av resultatet.
  • Resultatet kan ibland ge nya problem som kräver att man göra nya undersökningar om de problem som kom upp.

3. Varför är det viktigt att ha regler för avfall på laboratorier?
Det är viktigt för att det inte ska komma ut olika farliga och dåliga ämnen i naturen. Det kan också leda till att man får skador eller liknande i avloppsrören. 

4. Studera s 10. vilka andra exempel på A) filtrering, B) dekantering och C) destillation kan du komma på?
  1. Filtrering kan man använda när man tex separerar vattnet från pastan eller kokar kaffe.
  2. Dekantering kan man använda vid tex vintillverkning eller när man ska slamma ett akvarium.
  3. Destillation kan användas när man tex separerar råolja från bensin eller när man ska framkalla riktigt rent vatten, som kallas dest-vatten.

5. Vad är ett rent ämne?
Ett rent ämnen innehåller endast ett ämne. Det går bara att beskriva de rena ämnen som kemiska. Alla rena ämnen har kemiska namn och olika typiska egenskaper för just det ämnet.

6. Vad är det för skillnad på att kunna recept - som egyptierna- och att kunna kemi?

Att kunna kemi är att kunna förklara och beskriva hur ämnen reagerar med varandra. Ett exempel är när man blandar socker med vatten. Men det egyptierna kunde beskriva var en blandning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar