onsdag 16 december 2015

Lab.Rapport kromatografi


 Syfte: Att ta reda på vilka olika färger de olika pennorna delar upp sig i.

Hypotes:
Lila: Blå/rosa
Röd: Orange/rosa
Gul: Orange

Material: 3st remsor av filteringspapper, sax, filteringspapper, färgpennor (gul, röd, och lila), kranvatten, 2 st bägare, tejp, blyertspenna.

Metod:
1.    Började med att med att klippa ut remsor av filteringspappret. På varje remsa ritade jag en lika stor prick i tre olika färger.
2.    Sedan fyllde jag bägarna med vatten och tejpade fast remsorna på en penna.
3.    Efter det hissade jag ner remsorna i vattnet så att inte pricken var under ytan eller att remsorna nuddade kanten.
4.    Sedan väntade jag tills det hade blivit ett reultat.

Resultat:
Lila: Delade upp sig i rosa, lila och blå.
Röd: Delade upp sig i rosa och röd.
Gul: Delade upp sig i gul och orange.



Slutsats:
Lila delade upp sig i rosa, blå och lila. Röd delade upp sig i rosa och röd. Och gul delade upp sig i orange och gul. Min hypotes stämde väldigt bra med resultaten. En förbättring är att jag kan vara ännu mer noggrann på storleken på prickarna och prickarnas höjd. 


När vattenmolekylerna for upp genom pricken på filttreringspappret tog vattenmolekylerna med färgen upp genom pappret. Det är de små molekylerna som vattnet tar med längst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar