fredag 15 januari 2016

Destillation av saltvatten - lab.rapport

Syfte: 
Vad finns i provröret?

Hypotes: 
Jag tror att det kommer finnas H2O i provröret. 

Material: 
  • 2 bägare, 
  • sked, 
  • E-kolv, 
  • gummislang,
  • provrör, 
  • brännare, 
  • stativ, 
  • tändstickor, 
  • trefot, 
  • trådnät, 
  • stativklämma, 
  • vatten, 
  • glasstav
Metod:
  • Först hällde jag 2 tsk salt (NaCl) i en bägare med 100 ml vattnet (H2O) och rörde om med en glasstav till NaCl hade löst sig. 
  • Efter det monterade jag ihop materialen enligt bilden.  


  • Sedan hällde jag blandningen i E-kolven och började värma upp blandningen tills den kokade med hjälp av en brännare som stod under trefoten.
  • När lösningen börjat koka monterade läraren isär gummislangen från provröret och jag slog sedan av brännaren.
  • Efter det monterade jag isär ställningen och kvar i provröret var vanligt vatten.

Resultat: 
Det som fanns i provröret var H2O.





Slutsats: 
Det som finns i provröret är vanligt kranvatten, H2O. Vid destillation av saltvattnet värms blandningen upp till 100 °C och börjar koka. Då åker vattenmolekylerna igenom gummislangen och kyls ner i provröret. I kolven finns NaCl kvar pga att NaCl har en högre kokpunkt än vad H2O har. NaCl kokpunkt är ca 1400 °C medan H2O kokpunt är 100 °C.

Min hypotes stämde då jag trodde att i provröret skulle det finnas H2O i provröret. 

Man kan tex destillera olja, sprit och saltvatten. I tex oljeindustrier destillerar man olja från gas, bensin och smörolja. Man kan använda destillation när man ska omvandla saltvatten till sötvatten. 

Förbättringar:

Jag kunde ha vart lite noggrannare med med mängden NaCl som jag stoppade i. Jag hade också kunnat koka blandningen lite till och då kanske man såg resultatet lite tydligare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar